Contenttraject geeft jaarverslag prominente plek in communicatiemix

Het jaarverslag. Medewerkers van een communicatie- en marketingafdeling schrikken er ‘s nachts weleens van wakker: de clashes met Legal, de stevige correctierondes met de directie en de raad van bestuur, de ‘elke komma telt’-aanpak rond het begeleidende persbericht, …

Maar het kan ook anders. U kan uw jaarverslag – en uiteraard ook uw duurzaamheidsrapport – ook beschouwen als de kick-off van een (B2B) campagne. Dat is wat we samen met Proximus deden.

(Toegegeven, er kwamen nog wel wat correctierondes bij kijken. Maar dat hoort nu eenmaal bij een project van die omvang.)

Van briefing naar resultaat: het voordeel van een strakke deadline

Een goede planning is onontbeerlijk – zeker bij een jaarverslag. En het fijne van zo’n project is: de deadline ligt zo vast als een huis. Goede afspraken zijn dan ook broodnodig, en die leiden nog altijd tot een goed resultaat.

Hoe pakten we het samen met Proximus aan?

  • In overleg. De eerste contacten met Proximus verliepen via onze accountmanager.
    Maar omdat content centraal staat in een jaarverslag, had ook onze copywriter snel rechtstreeks contact: voor de planning, de briefing én interviews met sleutelfiguren binnen de organisatie.
  • Intens. De copywriting nam één maand in beslag: voorwoord schrijven, teksten redigeren die door verschillende bronnen werden aangeleverd, de duurzaamheidsstrategie integreren, correctierondes verwerken, … We schreven in het Engels, nadien werd het verslag in het Nederlands en het Frans vertaald.
    Extra uitdaging: juist in deze periode ging de nieuwe CEO van Proximus van start.
  • Interdisciplinair. Naarmate de copywriting vorderde, werd ook de opmaak van het jaarverslag opgestart. Ook daar kozen we voor rechtstreeks contact tussen Proximus en onze graficus.
    En ook daar wachtte ons een fijne uitdaging: de nieuwe look & feel van Proximus integreren.

Het resultaat, van briefing tot resultaat? 150 pagina’s in 3 talen in 10 weken.

Contentstrategie: een jaarverslag verdient promotie

Content? Die was er in overvloed. Zeker wat de duurzaamheidsstrategie van Proximus betreft, die de hoofdmoot van het jaarverslag uitmaakt.

Dus lag de rode loper uitgerold om het jaarverslag een prominente plek te geven in de communicatiemix – want hoe vaak krijgt een onderneming de kans om haar raison d’être in één campagne naar buiten te brengen? (Als u het ons vraagt: één keer per jaar.)

Kortom, tijd voor sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

  • Proximus tekende hiervoor een contenttraject uit. (Dat apprecieerden we ten zeerste, maar eigenlijk stond ons performance team te popelen om het zélf te mogen doen.)
  • BBC creëerde posts voor de verschillende platformen. Geanimeerde boodschappen – gebaseerd op de content uit het jaarverslag – belichtten de pijlers van de duurzaamheidsstrategie.
  • Medio maart 2020 stond de campagne helemaal klaar, alleen … kwam toen corona. Alle begrip ervoor dat Proximus toen z’n focus heeft verlegd.
  • Maar niet getreurd: in mei 2020 verscheen “Our societal impact @Proximus”: een brochure die de krijtlijnen van de duurzaamheidsstrategie op een bevattelijke manier samenvat. Ook hier zaten we aan de bron: alle content komt rechtstreeks uit het jaarverslag.

We hebben BBC van bij het begin bij het project betrokken. Het bureau speelde van meet af aan goed in op onze vragen, wat tot een mooi gezamenlijk resultaat leidde: ons jaarverslag in 3 talen, een digitale campagne en onze duurzaamheidsbrochure. Met dank aan een open en constructieve samenwerking.

Anne Holzkenner, Corporate Communications Manager Proximus

De 4 ingrediënten van onze communicatiemix

Onze gestructureerde aanpak voor het jaarverslag? Die kwam er niet zomaar. We deden het namelijk op z’n BBC’s met oog voor:

  • strategie: uiteraard was Proximus zélf de drijvende kracht achter het jaarverslag, maar van bij de start ondersteunden we hen met strategische adviezen over aanpak en content
  • creatie: vóór we effectief aan de slag gingen, maakten we verschillende grafische voorstellen in de nieuwe look & feel van Proximus én een analyse van de copywriting van het vorige jaarverslag (mét aanbevelingen voor het nieuwe)
  • technologie: jazeker, we blijven fan van een jaarverslag op papier – maar voor Proximus gingen we graag voor een navigeerbare pdf
  • performance: door er een campagne rond te bouwen, kunnen het bereik en de impact van het jaarverslag (en de duurzaamheidsstrategie) van Proximus gemeten worden



Kom maar op met uw content

Een uitgebreid contenttraject? Met clashes, correctierondes en een ‘elke komma telt’-mentaliteit? Wij liggen er alvast niet van wakker. En dat hoeft u zeker ook niet te doen: kom maar op met uw content!

Thank you, we'll be in touch as soon as possible.

There was an error, please try again.