donderdag, 29 maart 2018 - 3 minute read

Op zoek naar een open deur?

Dankzij WeChat moet u zelfs niet uit uw stoel komen om te communiceren met meer dan 1 miljard actieve maandelijkse gebruikers in de tweede grootste economie ter wereld.

U moet wel voor de dag komen met een solide marketingstrategie gevoed door kennis van binnenuit en intercultureel bewustzijn. (Omdat u zeker niet dezelfde fout wil maken als Dolce & Gabbana.)

Welkom bij WeChat marketing 101

Al vertrouwd met de WeChat basics? Ga gewoon naar het volgende deel.

WeChat (Weixin of “microboodschap” in Mandarijn Chinees, klinkt als wee-sin) is een multifunctioneel platform voor social media ontwikkeld door Tencent.

De WeChat interface kan u aan Whatsapp doen denken, maar de functionaliteiten gaan veel breeder dan ‘messaging’. U kunt:

  • Delen op een tijdlijn (vergelijkbaar met Facebook)
  • Geld overmaken
  • Uw telefoon herladen
  • Een taxi bestellen
  • Filmtickets kopen
  • Take-out bestellen
  • Een vliegtuigticket boeken
 

Marketing op WeChat is meegegroeid met de populariteit van de app. Maar dat maakt het geen lead generation machine. Voor u eraan begint, moet u 3 belangrijke keuzes maken.

Keuzes met een impact op lange termijn. Keuzes die wij in detail besproken hebben met Brandigo, ons partner agency in Shanghai, China.

1. Vermijd dat u in de subscription folder belandt

WeChat biedt 2 types van accounts aan voor bedrijven die willen adverteren: een 'service account' en een 'subscription account'.

Het verschil?

  • Met een service account kunt u max. 4 keer per maand posten, maar uw boodschap bereikt uw publiek in hun persoonlijke levenssfeer.
  • Met een subscription accountpost u ongelimiteerd in een aparte, corporate omgeving.

De juiste keuze voor uw zaak hangt helemaal af van uw doelstellingen. Is een constante stroom aan content cruciaal voor uw marketingstrategie? Ga dan voor de subscription account.

Gelooft u in kwaliteit boven kwantiteit? Wij ook. Daarom raden we onze klanten meestal aan om een service account te openen.

2. Vermijd een international account

Weixin en WeChat zijn gelijkaardige versies van dezelfde app: de eerste is bedoeld voor Chinese gebruikers, terwijl WeChat exclusief gereserveerd is voor internationale gebruikers. (En Chinese gebruikers hebben geen toegang tot internationale content.)

Wilt u de Chinese markt bereiken, dan is het essentieel om een officiële business account te hebben op WeixinEn daarvoor moet u een Chinese bedrijfsvergunning bemachtigen …

Goed nieuws: er is een workaround. U kunt op een lokale partner of een lokaal agencyvertrouwen – met een bedrijfsvergunning, natuurlijk – om uw binnenlandse account op te zetten. (Ons internationaal E3 network overspant de hele wereld, inclusief China.)

Kortom: ja, wij kunnen uw binnenlandse Weixin business account voor u opzetten.

3. Vermijd er alleen voor te gaan

U hebt uw binnenlandse subscription account opgezet en bent begonnen aantrekkelijke en cultureel bewuste content te creëren? Fantastisch! Wij houden ervan als een plan lukt.

Nu een aantal lezers vinden.

Volgers aantrekken met WeChat verloopt anders dan we in Europa gewoon zijn. (Wat had u verwacht?) Er is bijvoorbeeld niet zoiets als sponsored content. Gebruikers moeten er echt voor kiezen u te volgen. Daarom zijn KOLs (Key Opinion Leaders) essentieel om uw content te delen en een trouw publiek op te bouwen.

Kiest u KOLs om mee te werken? Overweeg dan zorgvuldig of er een goede fit is met uw merk en of hun publiek overlapt met uw doelpubliek.

Vinkjes over het hele bord? Nu hebt u al de tools om uw boodschap te delen met miljoenen gebruikers de halve wereld rond.

Klaar om uw brand op WeChat te lanceren?

Wij kunnen u helpen aan de slag te gaan! Neem contact op met onze digital marketing specialisten.

Popcorn newsletter

Schrijf u hier in en u krijgt ongeziene updates.