maandag, 25 september 2017 - In 2 minuten bent u helemaal mee

“Wanneer we begonnen met Hubspot, was de mogelijkheid om klanten aan te trekken met content het ‘zwarte gat’ in de markt. Vandaag is dat de mogelijkheid om klanten in verrukking te brengen met fantastische ervaringen.”

Het was een terloopse opmerking van de mede-oprichter van Hubspot, Darmesh Shah, tijdens zijn presentatie. Maar voor mij wijst ze op een dramatische wending van de richting die inbound marketing uitgaat.


Inbound marketing: een verschuiving van content naar beleving

Misschien niet echt een verschuiving, maar eerder een herbalancering. Dharmesh zelf was zo vriendelijk om ons te vertellen dat 20% van de Hubspot-content verantwoordelijk is voor 93% leads via dat medium. Je zou dat een goed cijfer kunnen noemen, maar zou de moeite die in de overige 80% wordt geïnvesteerd, niet ergens anders ingezet kunnen worden? Het antwoord is: ja. Je moet het in beleving investeren.


Nu al blijkt customer experience de strategische trend van het congres Inbound 2017. Waarom? Omdat de meeste presentaties erover gaan.

We vertelden al over het groeiende belang van Messenger voor B2B Marketing. In zijn keynote zegt Dharmesh precies hetzelfde:

  • Gebruik instant messaging om uw klanten te helpen waar ze dat willen.
  • Gebruik chat robots in deze apps om uw klanten te helpen wanneer ze maar willen
    (merk in dit verband de acquisitie van Motion.ai door Hubspot op).
  • En als een bonus voegde hij de mogelijkheid toe om uw klanten te helpen met wat ze ook maar willen.


Beleving = meer en gelukkigere klanten

De verschuiving wordt gestaafd door Hubspots eigen cijfers. Een gesloten contentformulier op een landingspagina alleen leidde tot verkoop in 0,7%. Een afspraak vastgelegd via een meeting app dreef dat cijfer op tot 12%. En een conversatie via instant messaging leverde in 20% van de gevallen een uiteindelijke verkoop op.

Komt daar nog bij: omdat peer experiences de belangrijkste factor zijn in B2B-koopbeslissingen, zullen uw gelukkige klanten ook andere klanten aanbrengen.


Hubspot doet ervaring op met nieuwe features

Uiteraard zou Hubspot niet de marketing-mastodont zijn die het nu is als het niet al de nieuwe richting zou uitgaan. Daarom kondigde Dharmesh tijdens zijn keynote slim een groot aantal nieuwe features aan waarmee marketeers een betere beleving voor hun klanten kunnen creëren.

 

Meer van dat? Lees ook onze andere stukken over Inbound 2017.

 

Popcorn newsletter

Schrijf u hier in en u krijgt ongeziene updates.