woensdag, 27 september 2017 - In 2 minuten bent u helemaal mee

Het is 7 uur ‘s ochtends en ik sta samen met duizenden andere mensen in de rij om het Boston Convention Center binnen te gaan. De reden? Er kan er maar één zijn: Michelle Obama, de voormalige first lady van de VS maakt haar opwachting op het congres Inbound 2017.

Haar praatje met Roxanne Gay gaat over voorspelbare onderwerpen, maar de persoonlijkheid van Michelle Obama straalt er voortdurend doorheen. Ik vraag me af: wat maakt dat Obama zo universeel aanspreekt? En welke lessen kunnen wij marketeers van haar leren?


Les 1: zeg slimme dingen, maar blijf dicht bij uw publiek

Mensen worden geïnspireerd door wat ze Michelle Obama horen zeggen. Niet omdat het zo nieuw of baanbrekend is, wel omdat ze welsprekend wijst op dingen die we allemaal denken, maar waarop we nog niet de vinger konden leggen. Als marketeer moet je ook nieuwe inzichten brengen, vaak eenvoudigweg door de puntjes te verbinden. Mensen van je vervreemden door te high level te worden, dat kun je beter vermijden. Geef blijk van intelligentie, maar overdrijf niet. In tijden van massa-content is dat niet zo evident als het lijkt.


Les 2: geef blijk van visie en strategie

“Ik wou geen first lady zijn die zich alleen bedient van slogans en symbolische gebaren. Ik hoop dat ik visie en strategie toevoegde aan de rol.”

In de tijd dat ze first lady was, trok Michelle Obama enorm veel volgers aan door haar persoonlijkheid en ook door wat ze bereikte en wilde bereiken. Zij geloofde er onder meer in dat Amerikanen gezonder moesten worden, dat alle kinderen een goede opleiding moesten krijgen en ze zorgde ervoor dat iedereen dit wist.

Als merk (brand) is het ook belangrijk om te tonen waar u voor staat. Presenteer een visie die uzelf overstijgt, inspireer mensen en maak waar wat u zegt.


Les 3: ontdek wie u bent en blijf trouw aan uzelf

“Ik ben altijd Michelle Robinson Obama geweest, altijd mijn authentieke zelf.”

Authentiek zijn, daar ging een groot deel van Michelle Obama’s en Roxannes gesprek over. Obama schreef veel van haar veerkracht toe aan het feit dat ze zich goed in haar vel voelt en trouw aan zichzelf blijft. Dat heeft haar geholpen om gracieus te blijven in uitdagende tijden.

Het publiek detecteert deze authenticiteit zoals speurhonden. Het trekt mensen aan omdat ze zelf ook zo willen zijn. En authenticiteit is wat ze in uw merk gereflecteerd willen zien. Welk kanaal u ook gebruikt, wat u ook zegt, zorg ervoor dat u trouw blijft aan uw kernidentiteit. Geen idee wat die is? Dan is dat een goede plaats om te starten.



Les 4: wees grappig

“We moeten hier weg. De Trumps komen eraan!”

… dat is wat Michelle Obama tegen haar kinderen zei omdat ze zouden opschieten om het Witte Huis te verlaten. Hiermee lachte het publiek het meest en het geeft de meest bewonderenswaardige trek van Michelle Obama weer: humor.

Omdat humor laat zien dat u uzelf niet te serieus mag nemen, hoe invloedrijk en machtig u ook bent – of was. Het helpt u om menselijk te blijven, en vooral: mensen kunnen zich met u identificeren. U hebt humor nodig in uw communicatie. Hoe abstract of complex uw oplossingen ook zijn, het kan nooit kwaad om een beetje menselijker te zijn.

 

Meer van dat? Lees ook onze andere stukken over Inbound 2017.

Popcorn newsletter

Schrijf u hier in en u krijgt ongeziene updates.