zaterdag, 1 juni 2019 - In 3 minuten bent u helemaal mee

En wel 4, om concreet te zijn. Maar vriendelijke, hoor

HR en rekrutering zijn goed bezig geweldig talent vooral nìet aan te trekken. Want ze zijn nog niet begonnen om te denken zoals elk sterk merk vandaag doet.

Zo, het is eruit.

Maar het werd hoog tijd dat we ophouden met ons af te vragen waarom o waarom onze occasionele job postings niet meer werken.

Waarom?
Daarom.

U bent er zelf ondertussen gewend aan om met enkele klikken op televisie een serie te kunnen streamen, wie weet, zelfs vanop uw smartphone. U bestelt online kledij met het grootste gemak.

U checkt uw persoonlijke nieuwsfeed op uw smartphone, en lacht onderweg vast wel eens met een grappige foto van een kat op Instagram…

Al eens gedacht hoe u die mechanismen kunt vertalen naar uw rekruteringsproces?

Het zijn er 4. 4 manieren om in het ‘nieuwe normaal’ mee te spelen. 4 vriendelijke schoppen voor HR en rekrutering.

  • Verhalen vertellen
  • Distributie
  • Gebruiksgemak
  • Kandidaat/klant eerst


 

“Maar het is wél leuk werken bij ons, hoor”

En weten uw kandidaten dat al? Hoe? Wanneer? Heeft u een heldere employee value proposition (EVP) uitgetekend?

Uw verhaal, hoe u het de wereld in stuurt en dat blijft doen in uw kanalen, op uw career website - op eindeloos creatieve wijze?

Wat is uw ‘Just do it’?

Uw employer brand is uw verhaal. Het is het kloppend hart van élke boodschap, élk moment van contact met kandidaten en werknemers.



“Maar we zitten toch op Facebook?”

Elke krant vandaag zal u kunnen vertellen dat, om te overleven en de aandacht te trekken van lezers, u daar zal moeten zijn wanneer en waar uw publiek u nodig heeft.

Dus niet alleen wanneer kandidaten al naar werk zoeken. Daarvoor al, wanneer ze overwegen van werk te veranderen. En zelfs daarvoor, wanneer ze nog niet weten dat ze elders beter af zouden kunnen zijn - bij uw onderneming, bijvoorbeeld.

Dat bepaalt hoe u met Facebook omgaat.

Uw employer brand werkt een pak beter wanneer uw distributie is aangepast aan de mindset van kandidaten.



“Het is onze HR software, het zijn wij niet”

Zielloze, ellenlange formulieren. Te veel velden. Knoppen die te klein zijn om te gebruiken op een smartphone. En dan hebben we het nog niet over de jobteksten zelf: lang, beschrijvend, niet al te enthousiasmerend, niet geschreven voor mobiele toestellen.

Zijn we zelf niet gewend om die o zo makkelijke apps te gebruiken? Dan zou solliciteren bij uw onderneming net zo moeten gaan.

Uw career website moet op élk toestel werken, ook op de mobiele. Hoe gebruiksvriendelijk uw jobpagina’s zijn, bepaalt mee de ervaring van de kandidaat.



“Maar het is wél leuk werken bij ons, hoor” - bis

De enige manier om kandidaten dat te laten weten, is uw rekrutering om te bouwen terwijl u alleen en alleen aan uw kandidaten denkt. Het is tijd om de manier waarop u connecteert met talent volledig om te gooien.

Word de Coolblue van HR en rekrutering. Wees er voor uw kandidaten, breng uw verhaal door in te gaan op wat hén aanbelangt. Maak het op zo veel mogelijk manieren zo makkelijk mogelijk voor hen. Op uw website, tijdens online solliciteren, in social updates met een link…

Elke sterke employer brand vandaag denkt ‘kandidaat eerst’ bij elk moment van contact.

Dat zijn trouwens helemaal geen momenten. Het zijn kansen.

Popcorn newsletter

Schrijf u hier in en u krijgt ongeziene updates.