dinsdag, 10 oktober 2017 - In 3 minuten bent u helemaal mee

Groeien en bloeien op een responsive website

Wanneer u uw B2B content niet optimaliseert voor mobiele toestellen, en uw aanbod niet gebald, rijk, doelgericht en bijzonder toegankelijk is, zullen uw bezoekerscijfers en conversies achteruitgaan.

Feit.

Uw B2B website hoort responsive te zijn: hij moet zich automatisch aanpassen aan de schermgrootte van het toestel dat uw bezoeker gebruikt.
Of u moet een aparte mobiele site hebben.

Is dat niet het geval, dan maakt uw website organisch geen kans op de eerste pagina zoekresultaten. Voor Google moet uw website op mobile werken. Punt.

Even zeer heeft het geen zin om met ‘paid search’ prospecten te lokken als uw landingspagina niet werkt op smartphone of tablet.

Uw B2B website responsive maken

Dus. Stel dat uw website al responsive is of u gaat er een maken – wat betekent dat dan voor uw content?

Eén. Schrijven voor een responsive website is hetzelfde als schrijven voor mobile. Logisch: uw mobiele copy zal werken op desktop, maar omgekeerd is dat niet altijd het geval.

Twee. Klaar voor een volgende horde? Er komen véél beperkingen kijken bij copy en content voor mobile.

Hoezo? U heeft gewoon geen plaats om lang en breed uit te leggen wat de voordelen zijn van uw uitgebreide, complexe B2B aanbod.

En wij als mobiele gebruikers vinden het een pak lastiger om info te verwerken op die kleine schermen waaraan we zo gehecht zijn.

 

Ja, wij vinden mobiele toestellen lastig

Als de regel voor schrijven voor web al luidde ‘schrap de helft van uw tekst, herhaal en gebruik bullet points waar u kunt’, is dat voor mobile copy nog een pak lastiger.

Want op mobile:

  • scannen we liever dan te lezen
    58% scant tekst, 37% checkt titels, 5% leest tekst
  • lezen we verticaal op kleine schermen
    meer dan 90% van onze tijd
  • lezen we vooral boven ‘the fold’
    scrollen voorbij het midden zonder stoppen, maar stoppen even onderaan
  • hebben we meer tijd nodig om moeilijke stukken te lezen
    we moeten dan vaker terug en moeten herlezen
  • vinden we stukken van zo’n 400 woorden makkelijk
    en artikels van 980 woorden vinden we moeilijk om te lezen
  • worden we vaak onderbroken
    door slechte verbindingen, of gewoon iets wat gebeurt in onze directe omgeving

Dus ziet het er slecht uit voor B2B marketing op mobile? Ja en nee.

 

3 regels: aanpassen, aanpassen en aanpassen

Met een combinatie van compromissen en binnenwegen werkt het wel.

Bepaal per pagina één helder doel. Dat beïnvloedt rechtstreeks de structuur van uw website en pagina’s, én uw keyword strategie. Eén pagina kan één doel hebben: uw focus is dan uw bezoekers helpen dat éne doel te laten bereiken.

Schrijf zo beknopt en kort mogelijk. Hier gelden alle regels voor webcopy – dus tussentitels en bullet points gebruiken, en kort schrijven. Maar wees nog strenger voor mobile. Opgelet: kort betekent niet noodzakelijk simplistisch.

Denk eraan: 400 woorden vinden we makkelijk op kleine schermen. Dus meer woorden zijn meer hordes.

Houd ook uw metadata kort. Titles en descriptions: belangrijkste woorden links. Kort, kort, kort; maximum 60 tekens inclusief spaties.

Speel uw voordelen maximaal uit. Zorg ervoor dat ze eruit springen. Dat hangt ook samen met uw strakke focus per pagina.

Uw hoofdboodschap hoort boven ‘the fold’. Dus kom niet in de verleiding om beeld of video uw boodschap naar beneden te laten duwen.

Dat ene ding dat uw bezoeker moet weten, dat komt eerst. Dat is uw doel per pagina.

Pas uw lay-out aan: ontwerp tekst voor mobile. Korte zinnen, één gedachte per zin. 20 woorden of minder per zin.

Paragrafen zijn maximum 3 zinnen lang. Dan volgt een witregel. Zet uw belangrijkste woorden links.

Gebruik ‘rijke media’. Woorden werken lineair, kunnen moeilijk zijn. Andere media kunnen helpen: video, infographic, audio, animatie, downloads…

Media kunnen uw complexe boodschap vaak wél vatten op een manier die bezoekers vasthoudt.

Bied downloads aan. Een download werkt prima als paginadoel. Zeker in B2B kunt u mensen overtuigen met een aantrekkelijke, toegankelijke pagina mét download.

Daarin kunt u wél alle details kwijt. En zo werkt leads genereren op een responsive platform.

Denk niet. Vertrouw alleen data. Met A/B testing bewijst u wat het beste werkt. Dankzij Analytics ontdekt u wat goed werkt, waar, wanneer en waarom.

b2b-marketing-survive-mobile-responsive-bbc-vito-remotesensing-blog.jpg

Beknopt is niet hetzelfde als simplistisch

‘Mobile first’ is een prima mindset om sites responsive te maken. Maar zoals dit stuk aantoont, is dat geen reden om simplistisch te worden.

Een site hoort in de eerste plaats functioneel te zijn. Dat wil zeggen: bezoeker eerst. Zorg er daarna voor dat die bezoeker ook op ‘mobile’ optimaal wordt bediend.

Uw B2B website responsive maken

Contacteer ons en laten we uw b2b marketing op mobile groei en bloeien

Popcorn newsletter

Schrijf u hier in en u krijgt ongeziene updates.