woensdag, 20 december 2017 - In 4 minuten bent u helemaal mee

Het juiste talent vinden voor uw organisatie kan enorm frustrerend zijn. Een degelijk communicatieplan opzetten, is al een uitdagende taak. En dan moet u nog een manier vinden om het op te volgen en betere prestaties neer te zetten. Klinkt dat u vertrouwd in de oren?

Onze funnelvisie voor talent kan uw frustraties onmiddellijk verlichten. Het is een eenvoudig en solide kader om te plannen, prestaties te optimaliseren en de mediakost te bepalen.

 

Vraag drie dingen, niet één

Eerst en vooral: de grootste fout die HR marketing vandaag maakt is te gretig zijn.

Of u rondstruint op het web of een krant leest, elke advertentie schreeuwt u toe om te solliciteren voor een functie – liefst vandaag nog.

Het is een begrijpelijke fout – zeker nu er zoveel vraag is naar talent – maar het is nadelig voor uw resultaten.

De eerste stap is om te begrijpen dat kandidaten verschillende fases doorlopen. Er zijn er die:

    1. u of uw merk niet kennen
    2. u kennen en weten waar u voor staat
    3. kijken naar de jobs die u aanbiedt
    4. solliciteren voor een job

Algemeen gezien is de groep die u niet kent het grootst, gevolgd door de kandidaten die u kennen, diegenen die kijken naar uw jobs en diegenen die solliciteren.

Het is cruciaal om u tot elke groep te richten met een andere boodschap.

In plaats job banners met een “solliciteer nu”-knop voor iedereen in te zetten – hebt u drie types advertenties nodig met een duidelijke boodschap voor elke groep:

    1. Leer ons kennen
    2. Kijk naar onze jobs
    3. Solliciteer

Het lijkt ongelooflijk eenvoudig, maar heeft enorme gevolgen voor uw inspanningen op het vlak van HR marketing.


De funnel opzetten: creëer uw webpagina’s

Laat ons de drie types boodschappen eens bekijken. Stel u voor dat het web banners zijn die leiden naar een pagina op uw website. Hebt u al deze pagina’s?

De kans is groot dat u specifieke jobpagina’s heeft (Solliciteer) en zelfs vacatures (Kijk naar onze jobs), maar de eerste – pagina’s waar kandidaten u kunnen leren kennen als werkgever – zijn zeldzamer.

Dat is een gemiste kans, omdat de employer brand alsmaar belangrijker wordt in de keuze van een kandidaat.

Dus, begin te bouwen aan uw employer brand, vind en schrijf verhalen die uw cultuur weergeven en creëer secties op uw website die dat verhaal vertellen.

Als dat nodig is, is het best om uw content op maat te maken van het type kandidaat waarnaar u op zoek bent. Zoekt u een IT-profiel? Vertel dan ook verhalen over hoe het is om in uw IT-afdeling te werken.

Hetzelfde geldt voor uw vacatures – als u ze op maat maakt van het profiel dat u zoekt, dan zal dat betere resultaten opleveren.

 

De funnel sluiten: zet talent in beweging

Hebt u de verschillende websecties afgestemd op elke doelgroep in de funnel? Dan is het tijd om de mensen er doorheen te leiden.

Het eerste wat u moet doen, is duidelijke call to actions op al uw webpagina’s voorzien. Elke call to action moet de bezoeker naar de volgende fase leiden.

Als ik juist gelezen heb hoe ongelooflijk cool het is om voor uw bedrijf te werken, dan moet ik een button zien die zegt: “Bekijk onze jobs in IT”. Als ik lees over een bepaalde functie, dan moet de button zeggen: “Solliciteer nu”.

Dat is hoe kandidaten zich doorheen uw website bewegen. Maar ze moeten er ook van buitenaf in kunnen stappen.

Met search engine ads, banners en social updates creëert u poorten naar uw verschillende webpagina’s. Opnieuw, elke advertentie moet een van deze boodschappen bevatten:

    1. Leer ons kennen
    2. Kijk naar onze jobs
    3. Solliciteer

Zodra een kandidaat zich op uw website bevindt, kunt u hem er doorheen leiden zoals we hierboven beschreven hebben.


Optimalisatie: breng prestaties en mediakost in kaart

Het funnel model helpt u niet alleen om uw content en communicatie op te zetten. Het helpt u ook om dingen in kaart te brengen en te optimaliseren.

Omdat u uw webpagina’s hebt opgezet om in een specifiek deel van de funnel te passen, kan het totale aantal bezoekers van een pagina u vertellen hoe groot de talent-populatie is in een bepaalde sectie.

Kijken er veel bezoekers naar uw jobpagina’s, maar niet naar uw employer brand? Dan loopt u misschien een stroom vers nieuw talent mis aan de top van uw funnel.

Dit kan u ertoe aanzetten om uw mediakost aan te passen en de voorkeur te geven aan “Leer ons kennen”-advertenties en niet aan “Solliciteer nu”-advertenties.

De stroom van kandidaten door uw funnel optimaliseren, zal het beste resultaat opleveren: een constante stroom met het juiste talent. Benieuwd hoe dat voor u kan werken? Neem contact met ons op.

Popcorn newsletter

Schrijf u hier in en u krijgt ongeziene updates.