maandag, 8 januari 2018 - In 4 minuten bent u helemaal mee

Eerlijk zijn en volhouden, dat is uw strategie

Consequent uw employer brand uitdragen en van solliciteren een naadloze ervaring maken: zo trekt u vandaag passend talent aan.

  • Punctuele rekruteringsadvertenties
  • Social updates hier en daar
  • Job boards
  • Een leuke foto van collega’s met een creatieve headline
  • 'Kom bij ons werken'

Als u merkt dat u met deze aanpak niet meer de juiste mensen aantrekt, dan bent u niet de enige. En al zeker niet wanneer u geen bekend consumentenmerk bent dat sowieso mensen aantrekt.

De war for talent maakt op de radar van kandidaten verschijnen alleen maar moeilijker. Terwijl uw speelveld door social media breder, complexer en ook fundamenteel anders wordt.

Eénrichtingsverkeer is kapotgegaan als communicatiemodel

Door het gebruiksgemak dat we ondertussen eisen van onze apps, ligt ook voor u de lat hoog. Want wat zijn we met z’n allen behoorlijk ongeduldig geworden op mobile.

Wat is mijn employer brand?

Uw employer brand is het rationele en emotionele beeld dat kandidaten van uw onderneming als werkgever hebben.

Dat beeld vormen ze op basis van alle momenten waarop ze met u in contact gekomen zijn:

  • Uw sector komt in het nieuws
  • Een collega liket een LinkedIn update
  • Iemand werkt met uw product of service als klant
  • De pagina die al of niet verschijnt wanneer kandidaten naar jobs zoeken
  • Een ‘about’ pagina van uw corporate website

Of u al die contactpunten onder controle heeft of niet, maakt niet zo veel uit. De momenten die u in de hand heeft, zou u in functie van uw employer brand moeten uitwerken.

En wanneer kandidaten naar werk zoeken - of overwegen van werk te veranderen - zou u daar ook met uw verhaal moeten staan.

De basis van dat verhaal is uw unieke aanbod als werkgever - uw waardenpropositie en uw identiteit - consequent gebracht op een open, aantrekkelijke, eerlijke en authentieke manier

Zo springt u ertussenuit in de war for talent.

De weg van de kandidaat

Een punctuele advertentie bereikt alleen maar mensen wanneer die al naar een job zoeken. Mensen aantrekken in de war for talent, betekent dat u ook mensen aanspreekt die u nog niet kennen.

De weg van de kandidaat verloopt via een eerste kennismaking, naar komen kijken en solliciteren. Voor elke van deze stappen zijn er de meeste passende media, aparte ‘metrics’ en aangepaste creatie.

kennen
De kandidaat ként u niet, of heeft een verkeerd of onvolledig beeld. Met communicatie in deze fase wilt u dat hij of zij u en uw unieke waarde als werkgever leert kennen.

kijken
Aangetrokken door wat u te bieden heeft, wil de kandidaat de jobs bekijken die bij zijn of haar domein passen; en wat het betekent om bij u aan de slag te gaan.

solliciteren
De kandidaat is overtuigd door uw aanbod, vindt in zijn/haar domein een passende job en stelt zich kandidaat.

Gedragen door uw mensen

Een employer brand vandaag is authentiek in die zin dat die aan de realiteit moet beantwoorden. Idealiter dragen uw mensen die mee uit; maar een team van ambassadeurs is al een prima start.

Dat is de kern van uw strategie. Uw verhalen komen recht vanop de werkvloer.

Niet alleen omdat u anders snel door de mand zou vallen. Maar uw verhalen geloofwaardig en consistent de wereld in sturen, vraagt om een team met een redactionele aanpak.

En niemand anders dan enthousiaste collega’s zijn het beste geschikt om die redactierol op zich te nemen.

Alleen al door dit vol te houden, onderscheidt u zich in de war for talent

Wanneer het op wekelijks verschijnen aankomt, kunnen we een pak leren van magazines en de ‘traditionele media’.

Uw jobsite als het Netflix van HR

Onthoud dat we vandaag mobiel gebruiksgemak gewend zijn. Vergelijk het gebruiksgemak van uw lievelingsapps eens met hoe online solliciteren bij uw werkt.

Zo zou uw jobsite aan dezelfde inhoudelijke en technische vereisten moeten voldoen als de beste apps en websites:

  • responsive
    geschikt voor alle beeldschermformaten
  • geoptimaliseerd voor zoekmachines
    klaar voor SEO en SEA
  • inhoudelijk inspelen op de weg van de kandidaat
    aangepaste content voor elke fase
  • rijke pagina’s
    met media en regelmatige updates
  • vlot solliciteren
    naadloos, snel, persoonlijk en kandidaatgericht
  • analytics
    optimaliseren op basis van data
  • uw verhaal, uitstekend gebracht
    toegankelijk en engagerend

Wanneer u met uw jobplatform het ‘Netflix van HR’ wil worden, deelt u rake klappen uit in de war for talent



Social media als verkeerstoren

Social media zijn een deel van uw mediastrategie, en hebben hun heel eigen plaats in de weg van de kandidaat. Toch zou u beter pas ‘op verplaatsing’ spelen wanneer uw jobsite op punt staat.

Dan werken uw social updates, betalend en organisch, als verkeersleiders naar uw jobs en uw verhalen. En als uw content op uw site goed zit, heeft u meteen voldoende materiaal om uw sociale kanalen te voeden.

Dus. Gaan uw ambassadeurs, en met hen meer collega’s, uw sociale updates delen? Dan herkennen ze zich in die verhalen en willen ze er ook actief aan meewerken. Zo creëert u meer bereik én competitief voordeel in de war for talent.

Hoe werkt uw employer branding strategie?

Ontdek ons werk voor
KU Leuven en BD myShopi

Verken de mogelijkheden en
contacteer ons

Popcorn newsletter

Schrijf u hier in en u krijgt ongeziene updates.