dinsdag, 12 september 2017 - In 4 minuten bent u helemaal mee

Weet wie uw publiek is

Hoe bereikt u duizenden mensen om deur-aan-deur te gaan voor een stabiel, maar beperkt inkomen? Stap één: verander de perceptie en krik de appreciatie van de activiteit zelf op – zowel binnen als buiten de organisatie. Daarna kunt u de werkzoekenden overtuigen door te adverteren met echte en scherp omlijnde voordelen die onmiddellijk toepasbaar zijn op hun situatie. Dit principe vormt de basis van onze langetermijn-communicatiestrategie voor BD myShopi – een international marketing- en logistiek bedrijf. Het doel? Zoveel mogelijk zelfstandige deur-aan-deurbezorgers aantrekken.

 

Bezorgers van promotiemateriaal wandelen, fietsen of rijden rond om flyers en andere reclame in uw brievenbus te deponeren (Tenzij u een geen reclame-sticker, hebt, natuurlijk). Geen glamoureuze job, maar een betrouwbare manier om een beetje extra geld te verdienen Plus: je bent buiten, hebt sociaal contact en bepaalt zelf wanneer je werkt.

Dankzij de dedicated Craft persona*-flow die ons team doorliep, konden we de drie belangrijkste persona’s van BD myShopi identificeren:

*Een persona is een semi-fictioneel portret van de ideale werknemer. Semi-fictioneel? Dat betekent: denkbeeldig, maar gebaseerd op de werkelijkheid. Het gaat niet om het verhaal van één specifieke collega of kandidaat, maar om een combinatie van zorgvuldig geresearchte data en persoonlijk gekleurde verhalen.

 

Gepensioneerde (post)medewerkers

Zijn fysiek nog fit genoeg om in hun eigen tempo te werken en willen vaak meer contact met hun buren.

Vastberaden ondernemers

Hebben al een zelfstandigenstatuut en beschikken over de tijd en de resources.

Kostwinners die moeite hebben om het hoofd boven water te houden

Hebben het economisch gezien moeilijk, sukkelen om een job te houden of een professioneel network op te zetten. Deze job is een betrouwbaar opstapje naar meer.

 

Elke persona werd diepgaand geanalyseerd om de professionele noden, verlangens en waarden bloot te leggen. Gesprekken met BD myShopi holpen om een uitgebreid extern communicatieplan op te stellen en tal van aanbevelingen voor interne communicatie te formuleren om de retentie te verbeteren.

 

Stap 1: What’s in a name?

“That which we call a rose by any other name would smell as sweet." Wij moeten William Shakespeares Romeo hier ongelijk geven. Hoewel de aard van de job van een deur-aan-deurbezorger nagenoeg hetzelfde blijft, zal een functietitel waaruit meer waardering blijkt, reële gevolgen hebben. Daarom transformeerden wij bezorgers in Promo Koeriers.

  • In tegenstelling tot het nogal vage bezorgers, bezorgen Promo Koeriers promotiemateriaal. Einde verhaal.
  • Promo Koeriers maken zo onmiddellijk deel uit van de respectabele traditie van boodschappers. Dit dwingt respect af bij koeriers en hun collega’s.
  • Gezien het cultureel diverse publiek doet vertaling ertoe. Veel zelfs. Promo Koerier (Promo Courier) werkt in elke taal. Of toch bijna. (We begrijpen wat je bedoelt, Spanje.)

BD-language-tabel.png

Stap 2: Kiezen is verliezen

Vertaling is één ding, maar een cultureel divers doelpubliek brengt ook andere uitdagingen met zich mee: representatie, bijvoorbeeld. In essentie, heb je drie opties: geen mensen tonen, veel mensen tonen of een abstractie maken.

Ons team besliste om voor dat laatste te gaan en elke persona uit te tekenen als een gemakkelijk herkenbaar archetype. Waarom we de persona’s in stripverhaal-stijl tekenden? Om de drempel te verlagen. Om universeel verstaanbaar te zijn. Elk personage ging al snel een eigen leven leiden, dus was het vanzelfsprekend om hen een naam te geven. Maak kennis met Dappere Danny, Praktische Paula en Kwieke Korneel. (Let op de alliteratie, een eerbetoon aan de Belgische stripverhalenreeks Suske en Wiske.)

 

Stap 3: Talent aantrekken met persona’s op maat

Waarom worden Danny, Paula en Korneel Promo Koeriers? Met andere woorden: welke voordelen werken voor welk doelpubliek? Het belangrijkste was om andere redenen dan geld te vinden. Omdat, in alle eerlijkheid, je niet rijk wordt van een job als Promo Koerier. Wat het je wel oplevert? Een kans om in je eigen tempo dicht bij huis te werken. Om fit te blijven in de buitenlucht en het gevoel te hebben dat je tot een community behoort. Uiteindelijk kwamen we uit bij een driedelige structuur, waarin het middelste deel op maat van elke persona gesneden was:

Zoek jij een bijverdienste in je buurt?


Dappere Danny
was op zoek naar respect en erkenning

Praktische Paula
wil financiële zekerheid voor haar gezin

Kwieke Korneel
mist het sociale contact van weleer

 


Word Promo Koerier via www.promocourier.be

 

De juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste mensen krijgen: dat was onze volgende uitdaging. Gelukkig is HR marketing meer en meer mee met de trend om van print naar digital advertising over te schakelen. Omdat jobs vaak gelinkt zijn aan een specifieke locatie, lijkt het een verspilling van potentieel om een breed net uit te gooien op het web. Dit is natuurlijk een dwaling. Elk datateam dat de moeite waard is – en dat zijn we – kan via LinkedIn, Facebook en banner ads zijn pijlen accurater richten dan in welke krant ook. Bovendien kosten digitale campagnes minder en kunnen ze beter geoptimaliseerd worden om ook in de toekomst succesvol te zijn.

Met drie duidelijk gedefinieerde doelgroepen, een passende call-to-action en een overtuigende visuele stijl in zijn toolbox, ging ons datateam aan de slag. Het resultaat? Een hoogst effectieve mix van digitale en papieren media die duizenden mensen leidde naar onze nagelnieuwe website en hen stimuleerde om het inschrijvingsformulier in te vullen.

 

Winst: Wij houden ervan als een plan werkt

Woorden, beelden, kanalen – zonder een solide strategische fundering loopt elk element het risico om verloren te geraken in de maalstroom. Daarom zijn we de samenwerking gestart met een sterk plan in het achterhoofd. Gaande van onze copywriter die een Promo Koerier een dag volgde, over een reeks diepgaande workshops tot een volledig functionele website. Alles in een prachtige visuele stijl gecombineerd met makkelijk vertaalbare, actiegerichte woorden.

 

The proof remains in the pudding. Dus, hebben we ons doel bereikt?
Natuurlijk: 122.177 unieke bezoekers vulden in zes maanden tijd 13.090 formulieren in.
Yihaa!

 

Get in touch and get to work

Popcorn newsletter

Schrijf u hier in en u krijgt ongeziene updates.