woensdag, 15 november 2017 - In 5 minuten bent u helemaal mee

Wat Google wil, krijgt Google

Om uw b2b-site goed te laten scoren in Google moet u consequent kwaliteitsvolle content creëren waarmee u echt het verschil wil maken voor uw publiek, terwijl u netjes voldoet aan alle technische en kwantitatieve eisen van Google.

U hebt 5 bouwstenen nodig om dit te doen werken.
Zitten die goed, dan zal de rest volgen.

Geen compromissen of verrassingen, graag

Maar voor we starten: kijk eens naar een standaard search engine result page (SERP).

De antwoorden die u krijgt, zien er misschien uit als een kwalitatieve selectie, en dat kan het geval zijn. Maar wat SEO betreft, is het goed om voor ogen te houden dat de lijst van websites die Google presenteert, nog altijd het resultaat is van een kwantitatieve analyse.

Dus hoe goed uw content ook is: u moet veel kwalitatieve elementen toevoegen om Google uw harde werk te laten vinden en appreciëren. Elk compromis zal uw ranking beïnvloeden.

Oké? Laten we aan de slag gaan. We hebben veel te doen.

 

SEO-blok 1: met uw verhaal haalt u b2b leads binnen

Search engine optimisation is een middel, geen doel. Beter scoren via SEO zou tot meer bezoekers moeten leiden en tot, ja, meer en betere leads.

Dit maakt uw verhaal cruciaal. Het is de reden waarom mensen in de eerste plaats naar uw site komen. Content publiceren die tot doel heeft uw publiek te helpen zoals niemand anders dat doet, dat moet uw aanpak zijn.

Een SEO-gedreven b2b-contentplatform onderhouden en beheren, betekent:

  • diepgaande marktanalyse
    hoe kunt u uw publiek echt helpen zijn uitdagingen aan te gaan en doelen te bereiken?
  • content strategie
    een plan om unieke content te creëren, te onderhouden en te publiceren
  • werken zoals voor een magazine
    met een creatief redactieteam, verschillende media, een ‘lezer op de eerste plaats’-mentaliteit
  • blijk geven van specifieke schrijf- en redigeervaardigheden
    merkidentiteit, voor het web op mobile/desktop, voor social media
  • op lange termijn voor volume gaan
    één nieuwe post per week is ideaal
  • uzelf op zijn minst deze vraag stellen
    zou ik bereid zijn om voor een non-branded contentplan te gaan?
 

SEO-blok 2: een natuurlijke keywordstrategie

Hoewel clickbait beweert dat keywords en SEO dood zijn: ze zijn het niet. Ze moeten nog altijd aan Google laten weten waarover uw pagina’s gaan.

Beter nog: u hebt meer vrijheid in hoe u uw keyword-zinnen op uw pagina’s gebruikt, hoewel u nog altijd met een solide keywork frame moet werken.

Dit is het goede nieuws: we zitten in B2B. De hele wereld is niet massaal op zoek naar zelfregulerende kabeltechnologie, om maar iets te noemen (sorry, Pentair). Het is dus onwaarschijnlijk dat we zouden moeten mikken op zoekwoorden met een hoog volume en grote concurrentie.

In B2B, zitten we vaak in de ‘long tail’ van zoekwoorden, zoals we het noemen. Meer specifieke zoekwoorden met minder volume en concurrentie, dus meer kans op succes voor ons.

Bouw een keywordstrategie rond uw belangrijkste en relevantste zoekzinnen en zet ze in uw beste blogposts in: dat is uw corner stone content. Dat zijn uw lead generators.

Andere keyword-gevoelige blogposts moeten rond de corner stones cirkelen en ernaar doorlinken. Zo komt u tot thematische clusters, elk met een heel magnetische post in het midden. Zo bouwt u interne linken.

Over naar klassieke SEO. Zorg ervoor dat u keywords gebruikt waar het nodig is, zoals in uw:

Now for some classic SEO. Make sure you put your keywords in all the proper places, like in your:

  • metadata
  • tags in linken en beelden
  • headlines (H1) en subkoppen (h2…)
  • vetgedrukte zinnen

Denk eraan om het natuurlijk te houden: verwerk de zoekwoorden niet letterlijk in uw copy en overdrijf niet met volume.

Google is slim genoeg om uit uw natuurlijke manier van schrijven, uw variatie en de dichtheid op te maken waarover uw content gaat.

Mensen gebruiken bijna nooit gewone taal in zoekbalken, niet? En geforceerde SEO copy is slechte copy. Het maakt mensen bang (ja, dat doet het).

 

SEO blok 3: social media en het L-woord

Relevante links van sites die Google waardevol vindt (kranten, academische stukken, …), zorgen ervoor dat uw site goed scoort. Het verbetert de domein- en pagina-authoriteit die u nodig hebt om uw site search credibility te geven.

Hoe meer goede linken u binnenkrijgt, des te beter: dus u hebt een solide strategie nodig om linken te leggen. Maar: voorbij zijn de dagen dat u e-mailt of – helemaal uit den boze – betaalt om linken te genereren.

Als uw content echt goed is en ingezet wordt, wat uw uitgangspunt was, helpt die ook PR om in uw sector op radar te verschijnen van uw publiek. Dit zou u op lange termijn degelijke linken moeten opleveren.

Social is een andere manier om bekend te worden, een reputatie op het vlak van kwalitatief hoogstaande content op te bouwen en uiteindelijk linken naar uw site te genereren. Zijn uw collega’s actief op social media? Zorg ervoor dat zij u helpen om de boodschap wereldkundig te maken. Hoe? Dat leest u hieronder.

 

SEO blok 4: het juiste gereedschap

Deze langetermijninspanning heeft absoluut geen zin zonder data. U moet in staat zijn om correct te meten wat u aan het doen bent, wat werkt en niet werkt, waar u moet optimaliseren en wat uw ROI is. Een voorbeeld:

  • meet en strategietool voor uw SEO
    SEOmoz is echt briljant
  • Google analytics
    en een expert die hierin thuis is
  • een lead generation tool
    zoals Hubspot, om het gedrag van uw bezoekers te traceren en data te genereren
  • een social media tool
    zoals Smarp of Social Seeder om uw collega’s te helpen de boodschap te verspreiden
 

SEO block 5: technische vereisten

Nogal saai, ja. De lijst is eindeloos. Maar als je niet volgens de regels speelt, scoor je niet goed. Om er maar een paar op te noemen:

  • een website die werkt op een mobiel toestel
  • behoorlijke server response time (< 500 ms)
  • een aparte title en meta data op elke pagina
  • een behoorlijke en aanpasbare url-structuur

Het verrassings-SEO-blok: wees bereid om te starten met paid search

Nauwelijks een verrassing, niet? Omdat Google u niet langer voorziet van de exacte keywords waarmee mensen uw pagina vinden als ze ingelogd zijn op Google, moet u betalen om wat inzicht te krijgen.

Paid search (SEA) geeft u een idee van welke zoektermen het goed doen, ondanks het feit dat ze waarschijnlijk beter werken wanneer ze ‘exact’ zijn, omdat ze dichter bij uw product aanleunen en gebruikt worden door mensen die al overwegen of beslissen om van u te kopen.

In de meeste gevallen is het nodig om meer bereik op social media te hebben door te betalen voor advertenties, tenzij u al een solide aanwezigheid op social hebt uitgebouwd.

Is SEO de weg die u wil bewandelen?

Uw eigen b2b-contentplatform onderhouden?
In ongeveer een halve dag tijd leert onze eigen Content Cook u hoe u moet schrijven, bloggen en publiceren om beter te scoren. Klinkt goed? Contacteer ons

Wilt u dat wij uw b2b-content plannen, schrijven en publiceren?
Ontdek ons werk in b2b-contentstrategieën en SEO:

Popcorn newsletter

Schrijf u hier in en u krijgt ongeziene updates.