Hoe een traditionele doelgroep te bereiken met B2B marketing

Ceres is een van de grootste graan-, meel- en bloemproducenten van België. Het bedrijf wil zich profileren als partner voor warme bakkers, waarbij passie en vakmanschap centraal staan. Maar hoe bereik je zo’n traditionele doelgroep, die artisanaal werkt en niet altijd mee is met digitale communicatie?

Content marketing op maat

Ceres is meer dan een bloemproducent en -leverancier. Het is een merk waarop bakkers kunnen rekenen voor advies (van recepten, tot zaakvoering en marketing), promotiemateriaal voor de bakkerij en leerrijke evenementen. Wie zo’n rol wil spelen, moet dat ook aan klanten duidelijk maken.

Vóór de samenwerking met BBC had Ceres een statische website. Die presenteerde duidelijk hun assortiment, maar droeg het merk niet uit via bv. nieuwsartikels, informatie over evenementen of andere actuele content.

“BBC is een betrouwbare en creatieve partner met de nadruk op partner! We werken samen als team wat zich reflecteert in duidelijke, mooie, creatieve en inspirerende campagnes.”

– Isabelle Kiekens, Verantwoordelijke Marketing & Producten – Ceres

Intussen werken we 10 jaar samen. Ceres en BBC ontwikkelden een – intussen bewezen – B2B marketingstrategie. Die bouwt op:

  • Grondige persona-kennis:

Lokale vertegenwoordigers zijn en blijven voor bakkers de belangrijkste manier om met Ceres te communiceren. Iets minder dan de helft van de bakkers bezoekt de Ceres-website. En iets meer dan de helft heeft een Facebookpagina. Zo’n belangrijke inzichten over de doelgroep bepalen mee de B2B marketingstrategie.

  • Een multichannel-aanpak:

Inzetten op zowel offline als online kanalen is cruciaal. Dit publiek heeft nood aan een multichannel-aanpak: van POS-materiaal dat de vertegenwoordigers verspreiden bij bakkerijen in het hele land, tot promotie van evenementen, sociale media, online artikels en bakvideo’s.

  • Een vast team grafisch vormgevers, copywriters en project managers:

Binnen uw bedrijf moet u al 101 dingen doen. Daarom rekent Ceres iedere maand op professionele content aangeleverd door een vast BBC-team. Kennis van zaken en een stijl trouw aan het merk zijn verzekerd!

  • Aandacht voor trends, zowel in de voedingsindustrie als in marketing:

Ceres kan rekenen op promotie voor nieuwe producten als ‘Seizoentjes’-brood of een Gluten Vrije Mix; maar ook op artikels die bakkers helpen meegaan in de digitale tijd.

  • Steevast content in het Nederlands en het Frans:

zodat die alle klanten en potentiële klanten aanspreekt.

Eén B2B en één B2C merk. Een scala aan kanalen

Ceres gaat nog een stap verder dan het leveren van bloem en vakinfomatie aan bakkers. Om de troeven van de ambachtelijke bakker als vakman uit te spelen, ontwikkelde het bedrijf het kwaliteitslabel De Warme Bakker met een website, Facebookpagina en meer.

Ceres en BBC communiceren dus via twee merken: van bloemproducent naar bakkers via de Ceres-kanalen (B2B); en als schakel tussen artisanale bakkers en de consument via De Warme Bakker (B2C).

Wat levert die strategie op?

Via Ceres:

  • Tastbare ondersteuning voor vertegenwoordigers en bakkers met volledig afgewerkt drukwerk (leaflets, brochures en meer).
  • Online bestellingen voor Ceres en dienstverlening aan bakkers via ceres.be.
  • Meer naamsbekendheid en populariteit via artikels op ceres.be en de Facebookpagina Ceres Soufflet: regelmatig, met consistente vormgeving en stijl, perfect toegespitst op het doelpubliek.
  • Ondersteuning bij evenementen: uitnodigingen naar bakkers per post en e-mail, informatie en inschrijvingen via de website, Facebookberichten.

Via De Warme Bakker:

  • Assistentie aan bakkers en een link naar de consument met dewarmebakker.com.
  • Imagoverbetering en ondersteuning van ambachtelijke bakkers via dewarmebakker.com en de Facebookpagina’s De Warme Bakker en Le Boulanger Artisan, inclusief onweerstaanbare filmpjes en artikels.
  • Elegante promotie voor in de bakkerij via folders, receptenboekjes, raamstickers en meer.

Probeert u een moeilijke doelgroep te bereiken?

Moeilijk gaat ook! Niet iedereen staat al met beide voeten in de digitale wereld, of soms spreken uw klanten allemaal een verschillende taal. Maar met de juiste strategie, een ferme dosis creativiteit en de geschikte tools kan ook u uw doelgroep bereiken.

Benieuwd hoe dat kan werken? Laat van u horen.

Got a challenge for us?

Wherever you are, whatever you do,
a simple ‘hi’ is all it takes to get the ball rolling in the right direction.

Thank you, we'll be in touch as soon as possible.

There was an error, please try again.