Dit is BBC

BBC is een creatief B2B communicatiebureau met kantoren in Mechelen en Gent. Het werd in 1983 opgericht door Karlo Zobell en Marc Eulaers; vandaag bestaat het bureau uit meer dan 70 experts in B2B.

BBC biedt een ruime waaier van B2B marketing diensten aan om met doeltreffende communicatie bedrijven sterker te maken. Daarbij kunnen we rekenen op onze collega-bureaus uit het internationaal E3 netwerk.

Geschiedenis

BBC’s eerste campagnebeeld staat nog steeds in veel geheugens gegrift. Een visual van een handdruk tussen mens en robot wordt het overkoepelende beeld voor Flanders Technology International in 1983.

In deze periode gaat BBC door het leven als ‘International Marketing Systems’, ofwel IMS. In 1988 registreert IMS de toen gloednieuwe en onbekende termen ‘business-to-business’ en ‘b-to-b’.

Deze begrippen bepalen tot vandaag de koers van het bureau en zijn als handelsmerken nog altijd eigendom van BBC.

In de daaropvolgende twee decennia ondergaat het bedrijf een aantal grote veranderingen. In 1992 verandert IMS zijn naam in BBC, Business-to-Business Communicatie. Anton Loos wordt aangesteld als managing director.

Twee jaar later verhuist het bedrijf van Antwerpen naar Kontich. Daar groeit het uit tot een bekende naam in de B2B wereld; het aantal medewerkers neemt intussen toe van 4 naar 22. In 1999 treedt BBC toe tot het internationaal E3 netwerk. Een grensverleggende samenwerking – niet alleen omdat BBC nieuwe, internationale klanten aanspreekt, maar ook omdat het netwerk deuren opent voor nieuwe projecten.

Om klanten te helpen met de opkomende ‘war for talent’, ontwikkelt BBC in 2003 employer branding als tweede pijler naast B2B. Zes jaar later, in 2009, worden Anton Loos en Jordan Audenaert de nieuwe eigenaars.

In 2016 barst ook het kantoor in Kontich uit zijn voegen. Het team van 26 medewerkers verhuist naar Mechelen, waar het zowel nieuw talent als mooie projecten aantrekt.

In 2019 start een strategische samenwerking met Ark BBN. Het bureau uit Rupelmonde, opgericht in 1999 door Ben Verleysen, deelt BBC’s visie op strategische B2B communicatie en gaat voortaan ook door onder de naam BBC. In 2020 verhuist het Rupelmondse bureau naar Gent, vlakbij het station, zodat de samenwerking tussen de twee hubs vlotjes verloopt.

Naast de twee vestigingen in België opent BBC ook een kantoor in Chicago (USA) en in  Bordeaux (F). In de Verenigde Staten wordt bylt Inc. de dochtermaatschappij die zich vooral toespitst op Sales Enablement (oa via Showpad)  en Account Based Marketing. In Frankrijk ligt de focus bij BBC Communication sas op internationale b2b organisaties die zich ofwel in Frankrijk willen profileren, ofwel zich vanuit Frankrijk internationaal willen versterken.

Dankzij deze nieuwe internationale vestigingen en een intensivering van de samenwerking binnen het wereldwijde E3 network, wordt BBC voor organisaties die internationaal willen opereren de ideale partner.

Enkele feiten en cijfers

  • Opgericht als ‘nv’ in 1983
  • Omzet € 11,5 mln. (2022)
  • Kantoren in Mechelen, Gent, Bordeaux en Chicago
  • Financiële gezondheidscore 98/100 (D&B)
  • meer dan 70 collega’s
  • Gespecialiseerd in B2B communicatie en employer branding
  • Lid van het E3 Agency Network, met 28 leden wereldwijd
  • E3 Best of International '22 & '23

Bedrijfscultuur

‘A pleasure to work with’. Niets geeft beter weer waar ons denken en doen voor staan. B2B communicatie is wat onze medewerkers elke dag drijft – en wat we graag delen met klanten en andere partners. We willen klanten en hun teams trots maken: trots op het bedrijf waar ze voor werken, trots op de unieke producten en diensten die ze aanbieden en trots op het talent dat daaraan meewerkt.

Yihaa! is het motto van BBC. Het staat voor het plezier in B2B, en wordt ondersteund door 3 kernwaarden:

Blijf benieuwd

Prikkel je kennis en verbeelding om iets nieuws te creëren – altijd opnieuw.

Werk in vertrouwen

Bouw mee aan een omgeving waar mensen hun beste bijdrage kunnen leveren.

Doe gewoon

Laat iedereen zien wie je bent, wat je denkt en wat je kan.

Management en eigenaars

Internationaal E3 netwerk

Sinds 1999 vertegenwoordigt BBC België binnen het wereldwijde E3 netwerk. De kracht en het doel van dat netwerk? Campagnes creëren die afgestemd zijn op lokale culturen en hun gevoeligheden – altijd in combinatie met de juiste kanalen om dit lokale publiek te bereiken. Zo zet BBC elk jaar zo’n 25 internationale campagnes op in samenwerking met andere leden uit het netwerk.