Search engine optimization in B2B

Search engine optimization (SEO) voor B2B verschilt net zo van SEO voor B2C als dat het geval is in marketing en communicatie. In B2B spelen meerdere decision makers en influencers. Producten voor de B2B markt zijn vaak complexer, hun sales cyclus is langer. Dus gaan klanten online op zoek naar heel gedetailleerde informatie en specifieke oplossingen voor complexe problemen. Dat betekent dat u met B2B keywords vaak in de 'long tail' van search terechtkomt, in niches, - en dat heeft strategische implicaties.

close-up op google zoekpagina

Elke pagina als landingspagina met SEO

Google beloont duidelijke, goed gestructureerde content die regelmatig wordt geüpdatet en zich goed laat lezen. Als uw SEO goed zit, komen bezoekers nauwelijks nog langs uw homepage binnen - tenzij ze gewoon uw url of brand name ingeven. Ideaal is dat ze via zoekopdrachten meteen op die pagina terechtkomen die dankzij de keywords een antwoord biedt op wat ze zoeken. Als uw inhoud dan sterk is, en helemaal gericht op uw doelpubliek, kunt u uw bezoekers vasthouden en er leads van maken.

Hoe komt u tot doeltreffende SEO?

Succesvolle SEO hangt af van een pak verschillende inhoudelijke en technische factoren, die allemaal bij de bouw en het onderhoud van uw website komen kijken. BBC zorgt voor:

  • goede, regelmatig vernieuwde content, gedeeld in social media
  • keywordstrategie, unieke set keywords per pagina
  • webcopy, geschreven voor SEO
  • heldere pagina-architectuur: een brede, horizontale site met veel pagina's op weinig niveaus
  • verzorgde pagina-opbouw met h1-, h2-, h3-titels, bullets, b-tags, em-tags...
  • leesbare url-opbouw met keywords
  • verzorgde metadata: titles, descriptions, alt tags...
  • uitgaande en binnenkomende links van relevante, gewaardeerde sites
  • systematisch en eerlijk gebruik van keywords in uw site
  • goede verhouding code - copy op elke pagina

Maar niet alle factoren hebben een even grote impact op uw score in zoekresultaten. Al die factoren samen vormen een piramide. De basis van die piramide is en blijft uw content. De bredere, eerste middenlaag bestaat uit uw keywords en passende keywordstrategie toegepast op uw content. De tweede, alweer kleinere middenlaag, zijn uw uitgaande en inkomende links. De nog kleinere top bestaat uit de prestaties van uw content in social media.

1. de basis: toegankelijke, sterke content

Uw site staat nergens in Google zonder sterke content: dat is en blijft de reden waarom relevante zoekers uw site vinden en bezoekers worden; en dat is tenslotte het doel van SEO. Daarom zorgt BBC voor: unieke, in-house content; correcte link-architectuur die leidt naar de belangrijkste pagina's; content die Google hoog scoort, keywordgevoelige url-structuur, een sitemap...

2. keywords en keywordstrategie

Stap 2: we bouwen uw content op rond relevante keywords voor uw business. Op basis van keyword brainstorming komen we tot de juiste, passende keywords en search phrases en verwerk we die op de juiste manier in uw content; zowel in de metadata (page title, description...), de url van elke pagina, als in uw teksten (h1, h2...)

3. linkbuilding

Google schat de kwaliteit en de autoriteit van uw site en pagina's ook in op basis van inkomende en uitgaande links. Hoe meer u die heeft van en naar sterke sites, hoe beter uw site het zal doen in Google. Daarom maken we ook werk van linkbuilding.

4. social media en social search

Het belang van social media neemt toe; steeds meer mensen gebruiken hun connecties in sociale netwerken om aan informatie te komen - ook in B2B. Die zoekstrategie verschilt wezenlijk van hoe mensen search engines raadplegen. Hoe gaan we daarmee om? Google scoort sowieso sites met content die 'social' wordt gedeeld hoger; we maken uw content dus makkelijk 'deelbaar'. En twee: we gebruiken social media monitoring tools om te weten te komen hoe klanten en prospecten in social media spreken over uw sector, product, service en concurrenten - die 'social keywords' verwerken we mee in uw content en social media pagina's en updates.

Hoe kan BBC u met SEO helpen?

BBC ontwikkelt volledige SEO-strategieën als pijler van uw online strategie. Niet alleen wordt uw online aanwezigheid verbeterd, maar aan uw SEO-strategie koppelen we ook alle andere traffic drivers zoals uw content, e-newsletters, blogs, social media… Allemaal geoptimaliseerd voor B2B.

Bron foto