b2b-influencer-marketing-carole-lamarque

Frisse kijk op influencer marketing

Zeg nog eens dat social media niet opbrengen: dankzij de DMB groep op Facebook won ik een meet & greet met Carole Lamarque, die pas een boek maakte over influencer marketing. Bleek dat we behoorlijk wat gemeen hebben: beiden een boek gemaakt, beiden job in marketing – dat kon niet misgaan. Dus hadden we met een uur eigenlijk te weinig tijd om onze ervaringen rond creatie, werk en influencer marketing te delen. Het was zo voorbij. Goed teken, dat wel.

b2b-influencer-marketing-carole-lamarque

B2B influencer marketing

Wat influencer marketing betreft, heeft ze dus een boek geschreven, dat verfrissend pragmatisch is, qua inhoud én vorm; én ook B2B influencer marketing meeneemt.

Yihaa! In B2B liggen daar volgens Carol nog veel kansen voor het grijpen. Influencer marketing staat ‘bij ons’ nog niet zo scherp als in B2C, en dus gaat de concurrentie nog niet zo hard

De vraag is echter of je als B2B marketeer bereid bent om een stuk controle over te laten aan influencers; en of je met je content de kwaliteitskaart wil trekken om heel specifiek enkele mensen te bereiken, in plaats van voor bereik en volume te gaan.

Want dat is een groot verschil: je reikt met influencer marketing de hand naar een persoon, en niet naar een groep van bv. stakeholders. Je denkt dus in de eerste plaats ‘klein’. Ben je bereik om grote middelen in te zetten op enkele influencers?

Want wat is een influencer? Iemand die “contextueel relevante boodschappen verspreidt, die zo betekenisvol zijn dat ze acties van anderen uitlokken.” En die anderen, dat is je doelpubliek. Het zijn dus ‘invloedrijke’ mensen die met jouw verhaal aan de slag gaan, en soms aan de haal.

b2b-influencer-marketing-carole-lamarque

Waaier van vaardigheden

Wat me bij ons gesprek ook opviel, is de waaier aan skills die je hiervoor in huis moet hebben. Nu is dat met content-trajecten natuurlijk altijd het geval. Influencer marketing lijkt dus op veel vormen van marketing, maar staat toch ook op zich. Social, analytics, content, branding, copywriting, creatie, monitoring… Ja, maar anders.

Komt er social bij kijken? Zeker, maar niet alleen in termen van reach, ook in termen van engagement. Dat vraagt een aangepaste kijk naar je analytics. Waarmee bereik je dan je influencer? Met content, maar opnieuw: met een duidelijke meerwaarde voor hem of haar; en direct – niet voor een pak mensen. Dat vraagt om een scherpere aanpak. Ook in je research fase. Relevantie telt: opnieuw is de vraag dus wat ‘de gouden content zone’ is tussen je eigen product of dienst en – in dit geval – die van je influencer, en dus niet die van bv. een pak aankopers.

En heb je uiteindelijk connectie, moet je je relatie nog onderhouden, natuurlijk. Opnieuw: hoe sterk zijn je skills op social, zonder in je aandacht voor je influencer te overdrijven?

B2B ìs sexy

Is influencer marketing strictly B2C? Nee, dus. Uiteindelijk is de vraag dus niet hoe sexy je product is, maar wel hoe je zo echt en oprecht mogelijk aansluit bij de noden van je influencer(s). Zo gelden alsnog voor B2B en B2C grotendeels dezelfde manieren van aanpak. En is het boek dus een aanrader voor élke marketeer die met content en social wil werken.

Aan de andere kant: wij BBC’ers vinden B2B producten wél sexy. We hebben niet voor niets een internationale kabelproducent gekoppeld aan FE; of digitale drukpersen aan katachtigen.