smdayBE-2017

Wij gingen naar #smdayBE en namen mee…

Content marketing heeft nog een lange weg te gaan

Bij de beste congressen knik je ofwel instemmend mee met de spreker, omdat je inzicht of aanpak bevestig wordt; of je bent blij verrast omdat je wat bijleert dat je straks kunt toepassen.

Dit is wat wij meenamen van een dag Strategic Marketing Day in Brussel, waar de keynote spreker niemand minder was dan Joe Pulizzi – held! – van het ‘epic’ Content Marketing Institute. Ja, we leerden dan weer bij, knikten dan weer instemmend.

1. Wat is jouw content ‘sweet spot’?
Een solide contentstrategie stopt niet met de overlap tussen jouw expertise en doelen, en die van je doelpubliek. De echte sweet spot is de overlap van die beide met topics die nog niemand anders heeft geclaimd: ja, wereldwijd. Authentiek, relevant, geloofwaardig vanuit je onderneming en merk én uniek.

2. Audience first
Eerste stap: publiek bouwen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is niet zo. Zeker niet als je weet dat je het beste een publiek uitbouwt dat zich inschrijft voor je e-mails. Grijp dus elke kans om e-mails van je publiek te bemachtigen, want: zie 3.

3. Return uit content marketing?
Slechts 30% van de marketeers volgens eigen onderzoek, en Pulizzi claimde dat dat zelfs optimistisch was, haalt voldoende return uit content marketing inspanningen. Regel 1? Behandel het niet als reclame. Maar denk als een media onderneming, denk als een magazine.

4. Content is een marathon
1 heldere doelgroep, 1 platform, 12 maanden gericht en consequent publiceren over je ‘sweet spot’. Dan mag je je eerste return verwachten.

joe-pulizzi-content-marketing-takeaways-smdaybe

5. E-mail Yay! Facebook Booh!
5.000 facebook fans? Proficiat. Hoeveel van hen bereik je met je updates? Volgens Facebook Edgerank maximaal 500 fans (10%). Pulizzi claimt dat dat nog zal verminderen omdat Facebook wil dat je meer gaat adverteren. Om je publiek écht te bereiken steekt één kanaal er met kop en schouders bovenuit: e-mail. Dat zou een gemiddelde ROI van 122% genereren. Zijn daarom andere kanalen te verwaarlozen? Natuurlijk niet. Maar ga in de eerste plaats voor e-mail.

6. Brands versus media
Wat ons meteen bij de kracht van media vandaag brengt. Zij publiceren consistent en consequent. En daar kunnen de meeste merken een puntje aan zuigen.

7. Doe zoals ‘The Furrow’
Zie ook 4. ‘The Furrow’ is het magazine van de landbouwmachinefabrikant John Deere. Bestaat al 120 jaar. Hoe vaak ze in meer dan 100 jaar magazine maken hebben gesproken over eigen producten? 15 tot 20 keer. Daar, de kracht én de uitdaging van content marketing samengevat in één zin.

B2B content traject opstarten én volhouden?

Als Silver Hubspot partner begeleiden we uw onderneming van A tot ver voorbij Z.

Interesse? Neem contact met ons op