xeikon-trillium-vr-drupa-2016

U bent klaar voor VR marketing in B2B

Uw klanten ook?

Als u communicatie via Virtual Reality (VR) overweegt, vergeet dan zeker in uw enthousiasme niet hoe u het medium toegankelijk maakt voor zo veel mogelijk klanten en prospecten.

Hoewel 2016 het jaar van de doorbraak van VR is, zijn nog een pak mensen er niet zo vertrouwd mee. Hoe u daarmee omgaat? Wij delen graag onze ervaring met de VR-campagne die we opzetten voor de digitale druktechnologie experts van Xeikon.

4 keer meer online zoeken naar VR

Alleen al het afgelopen jaar zag Google in zoekopdrachten de interesse in Virtual Reality verviervoudigen. Niet zo verbazingwekkend, als u ziet hoe de eerste VR headsets al weer een tijd geleden op de markt zijn gekomen – al of niet in karton – en hoe het dit jaar voor PS4 gamers ook al een realiteit wordt. 3D, toch vergelijkbaar als ervaring, loopt toch ook al een tijd in onze filmzalen? En in Youtube zijn er al een pak video’s met VR en 360° functie.

Misschien heeft u zelf al een headset getest. Indrukwekkend, als ‘immersive’ ervaring. Absoluut. Impact gegarandeerd; maar voor maximale impact en bereik komt er meer bij kijken dan een VR-film in elkaar boksen en een VR-bril of 3 voorzien.

Google zelf geeft alvast deze tips:

1. open verschillende deuren naar VR
headsets, ja, maar ook 360° film en foto
2. neem mensen bij de hand
verzorg altijd eenvoudige, heldere instructies bij elke stap
3. houd het eenvoudig op mobile
maak de ervaring zo intuïtief mogelijk – laat beeld mee bewegen met de bewegingen die mensen met hun toestel maken
4. verzorg ook de desktop ervaring
rondkijken met muisbewegingen in 360° – wedden dat uw ‘time spent on page’ stijgt?

Wij voegen er nog een 5e tip aan toe:

Schakel VR in wanneer dat relevant is voor uw campagne en echte meerwaarde creëert

Xeikon-trillium-VR-google-cardboard

VR als blik in de drukkerstoekomst op Drupa 2016

Meerwaarde. Daarom werkten we voor de experts in digitale druktechnologie van Xeikon, dit jaar een VR campagne uit. Die werd gelanceerd op Drupa, de grootste druktechnologiebeurs ter wereld.

De reden was dat Xeikon gloednieuwe druktechnologie introduceerde, een wereldpremière: Trillium, de snelste en meest hoogwaardige commerciële digitale pers ter wereld. Ideaal voor drukkers die in de spits willen lopen. VR was dan ook ideaal om deze toekomstgerichte technologie aan de wereld te tonen.

Maar niet alleen daarom. Met VR konden we ook:

  • de binnenkant van de machine tonen
    wat op de beurs zelf niet kon
  • Trillium voorstellen in de meest ideale omstandigheden
    volledig on brand, en met de volledige aandacht van de kijker-luisteraar
  • mensen op voorhand naar de stand uitnodigen
    voor een unieke ervaring, dus aanmeldingen verzekerd
  • voorbijgangers lokken
    mensen met de VR-bril op, dat trekt de aandacht
  • sterke PR-campagne voeren
    journalisten kregen een VR teaser trailer in avant-première via app en een Google cardboard, helemaal Xeikon ‘gebrand’

Wat wij leerden uit deze campagne:

1. schakel externe VR-specialisten in
maar waak steeds over uw brand en boodschap
2. verlies uw doel niet uit het oog
laat VR uw verhaal versterken, maar niet overnemen
3. maak uw film niet te lang
VR is fantastisch, maar langer dan 2,5 minuten wérkt niet
4. hulp is echt nodig
op de stand hielpen hostessen bezoekers bij elke stap; op elke cardboard stond een handleiding
5. laat uw film op verschillende manieren werken
VR met Samsung Gear sets, Youtube VR met Google Cardboard, film in 360° met en zonder gyro

xeikon-trillium-vr-experience-drupa-2016

Het resultaat? De stand van Xeikon werd door Drupa uitgeroepen tot ‘must see’, en haalde de voorpagina van het officiële beursmagazine.

Meer weten over deze campagne?

En over VR marketing voor B2B?
Contacteer ons